Duurzame voertuigen van de toekomst?!

Deze aflevering gaat over 5 mogelijke auto's van de toekomst. De Lexus LC500 V8, Lexus LC500H V6 Hybrid, Elekrtische Tesla Model S p90d en een Toyota Mirai op waterstof. Dit zijn hybride, elektrische of waterstof auto's. Wat houdt dit in en hoe verhoudt het zich tot elkaar?


Hybride, elektrische en waterstof voertuigen

Hybride
Een hybride auto wordt aangedreven door 2 of meer energiebronnen. De eerste in massa geproduceerde hybride auto was de Toyota Prius. De auto werdt op de markt gebracht in 1993. Na de Toyota Prius zijn er diverse hybride varianten ontstaan. Voordeel van een hybride auto is dat de extra krachtbron de auto goedkoper en duurzamer maakt. (Oostvogels, 2018) 

Het aanbod hybride auto’s groeit op dit moment. Steeds meer autofabrikanten maken de keuze om een duurzame hybride voertuigen te ontwikkelen. Tegelijk worden er ook meer elektrische auto’s ontwikkeld. Een hybride auto kan interessanter zijn dan een elektrische auto door een betere actieradius. Een hybride auto kan ook bijdragen aan de juiste transitie naar een duurzame toekomst. (Milieu Centraal, 2018)

Elektrisch
Een elektrische auto wordt aangedreven door een elektromotor. De energie wordt opgeleverd uit een accu. De techniek van een elektrische auto bestaat al lang en kwam op in de 19e eeuw. In het verleden won de fossiele brandstof auto het van de elektrische auto in populariteit. De doorbraak van elektrische auto’s begon bij Tesla Motors die ervoor koos om massaal volledig elektrische auto’s te produceren. Andere autofabrikanten volgde. 

Het aandeel elektrische auto’s groeit. Dit door een breder aanbod en fiscale voordelen. Het is zeer aannemelijk dat in de toekomst het aantal elektrische auto’s alleen maar groeit. Dit doordat de elektrische auto’s in gebruik duurzamer kan zijn dan fossiele brandstof voertuigen. (PwC, 2018).

Waterstof
Waterstof is een techniek waar fabrikanten als Toyota en Hyundai al sinds begin jaren 2000 mee bezig zijn. De techniek werkt zo dat waterstof de energiedrager is die opgeslagen wordt onder hoge druk in een tank. In een brandstofcel wordt de waterstof samengevoegd met de zuurstof en vormt daarmee water en elektriciteit. De waterstofauto is in het straatbeeld nog weinig zichtbaar. Dit heeft te maken met dat de mogelijkheden om te tanken zeer beperkt zijn. De meningen over de toekomst van waterstof zijn erg verdeeld. (Steenhorst, 2017)

Een waterstofauto kent vele voordelen in verhouding tot een elektrische auto. Zo is de actieradius van de waterstofauto beter, de opslag efficiënter en tanktijd korter. De potentie van waterstof is ook hoger en kan een grote rol gaan spelen in de toekomst. De energiedichtheid van waterstof is vors te verbeteren doormiddel van mierenzuur. Alles bij elkaar zit er meer vooruitgang in dan de elektrische techniek. (KPMG, 2017)
 

Fedor Lammers Toyota Mirai en Tesla Model S Elektrisch vs waterstof

KPMG. (2017). Global Automotive Executive Survey 2017. 
Geraadpleegd 31 november 2018, van
https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/xx/pdf/2017/01/global-automotive-executive-survey-2017.pdf

Milieu Centraal. (2018). Duurzaam vervoer.
Geraadpleegd 24 oktober 2018, van
https://www.milieucentraal.nl/duurzaam-vervoer/autokeuze-en-gebruik/zuinige-auto-kopen/

Oostvogels. (2018, 13 april). Interview Toyota Gerald Killmann. 
Geraadpleegd 24 september 2018, van
https://autorai.nl/interview-toyota-gerald-killmann/

PwC. (2018). Five trends transforming the Automotive Industry.
Geraadpleegd 14 sept 2018, van
https://www.pwc.com/gx/en/industries/automotive/publications/eascy.html

Steenhorst. (2017, 27 februari). Rijden op waterstof of elektrisch rijden met batterijen.
Geraadpleegd 31 november 2018, van
http://www.olino.org/articles/2017/02/27/rijden-op-waterstof-of-elektrisch-rijden-met-batterijen/


Blijf op de hoogte, volg FAIRMARKET.NL op

FairMarket Instagram FairMarket youtube FairMarket Facebook FairMarket Twitter FairMarket Google

Back to top